Akan ku tulis hal yang ku suka dan mudah-mudahan bermanfaat bagi kita semua.

Semut merupakan serangga yang sangat rajin di mana kerajinanya banyak diungkap dan dimanfaati oleh manusia di seluruh dunia dalam peribahasa dan kata-kata bernas. Malahan dalam al-Quran sendiri pun sudah ada satu surah yang dedikasikan dan dinamakan semut (an-Naml). Berbadan kecil dengan hanya 2 perut dan 3 mata, mereka dapat mengangkat beban 2 kali ganda daripada beratnya. Mari kita lihat kenapa semut ini amat diagungkan oleh kebanyakkan orang. Experimen ini telah dijalankan oleh unit penyelidikan di NASA di Florida, USA. Siapa yang tak tahu siapa tu NASA sila angkat tangan. Semua sedia maklum kan NASA ni siapa, ala yang membuat penyelidikan sains untuk roket-roket tu kan. Dalam experimen yang dijalankan itu, kali ini NASA mahu melihat bagaimana semut membuat sarangnya.

Semut-semut ini diletakkan di dalam sebuah bekas khas yang tertutup yang dilihat seperti akuarium dengan hanya disinari oleh cahaya ultra violet (cahaya ungu yang mewakili cahaya matahari) dan medium dalam bekas itu adalah tanah lutsinar (mempunyai sifat-sifat galian dan nutrisi seperti tanah tetapi lutsinar). Aku pun tak berapa tahu apa jenis tanah lutsinar tu, mungkin macam gel minyak rambut kita tu kot hehe.

Setelah beberapa minit berlalu, semut-semut itu mula bekerja, membuat lubang-lubang jalan iaitu koloni-kolini kecil untuk membantu semut-semut lain bergerak di dalam “tanah”. Semut-semut ini mahu melarikan diri dari terikan panas mentari, kalau tak salah aku lah. Takkan depa semua nak duduk bawah panas mentari kan. Lari lari…

Hasilnya, terbentuklah pelbagai jenis lorong-lorong kecil yang menghubungkan jalan-jalan dalam tanah yang merupakan suatu seni yang amat unik. Jika kita lihat dari jauh, Subhanallah, indah dan kreatif sekali makhluk ciptaan Allah ini. Mari kita mencontohi kerajinan dan kekreatifan semut ini dan mengaplikasikan dalam kehidupan seharian kita. Bukan itu sahaja, mereka juga dilihat bekerjasama untuk mencapai matlamat mereka untuk membuat sarang yang selesa untuk mereka. Sekian sahaja eksperimen hari ini. Kepada saintis-saintis muda, boleh la buat eksperiment ini di rumah dan lihat sendiri hasilnya.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

Awan Tag

%d blogger menyukai ini: